Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2016

Φιλόλογοι κατά Φίλη για τις αλλαγές στο μάθημα Ιστορίας: «Προσπάθεια αφελληνισμού»


Πριν ακόμα κοπάσει ο σάλος με τις αλλαγές στα θρησκευτικά, για τις οποίες ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης άνοιξε μέτωπο με την Εκκλησία, που προσπάθησε να κλείσει ο πρωθυπουργός, αλλά και την υποβάθμιση του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών, τώρα ανοίγει μέτωπο και με τους φιλολόγους βάζοντας αυτή τη φορά στο στόχαστρο το μάθημα της Iστορίας.
Οι φιλόλογοι κάνουν λόγο για προσπάθεια αφελληνισμού, καθώς η συρρίκνωση του προγράμματος διδασκαλίας της Iστορίας οδηγεί σε υποβάθμισή του, ενώ ήδη τα Aρχαία Eλληνικά έχουν υποβαθμισθεί την ώρα που σε όλα τα κράτη η γλώσσα και η ιστορία συνθέτουν την ταυτότητα, την οποία δεν διανοείται κανένας να περιορίσει.

Ιστοσελίδα αποκάλυψε εγκύκλιο που εστάλη στις 20 Σεπτεμβρίου στους Εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με την οποία επιβάλλεται να διδάσκονται συνοπτικά και να μην εξετάζονται στην Α΄ Λυκείου τα ακόλουθα κεφάλαια της αρχαίας ελληνικής ιστορίας: Κυκλαδικός Πολιτισμός, Μινωικός Πολιτισμός, Μυκηναϊκός Πολιτισμός, Ο Πρώτος και ο Δεύτερος Ελληνικός Αποικισμός , Η σημασία των Περσικών Πολέμων, Ο Πελοποννησιακός Πόλεμος, Ο Φίλιππος Β' και το Οικουμενικό Κράτος του Μ. Αλεξάνδρου.
Σύμφωνα με τις οδηγίες στην εγκύκλιο τονίζεται ότι: «Με συνοπτικό τρόπο διδάσκουμε, άρα δεν εξετάζουμε στην τάξη αυτή ορισμένες ενότητες που σχετίζονται με τις παραπάνω κατευθύνσεις και των οποίων η διδασκαλία μέσα από δραστηριότητες θα βοηθούσε τους μαθητές να αντιληφθούν το ιστορικό παρελθόν ως οντότητα, εντάσσοντας τα προς μελέτη γεγονότα και φαινόμενα στο ιστορικό τους πλαίσιο . Συχνά πρόκειται για στρατιωτικά γεγονότα ή ακόμα και πολιτισμικά , τα οποία πιστεύουμε ότι οι μαθητές μπορούν να γνωρίσουν, δεν χρειάζεται όμως και να αποστηθίσουν.
Και η εγκύκλιος συνεχίζει λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αυτό έγινε και στην περίπτωση των λαών της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου , των Αιγαιακών πολιτισμών αλλά και του μυκηναικού , τους οποίους προτείνουμε να παρουσιασθούν με συνοπτικό τρόπο ...»
Με τον ίδιο συνοπτικό τρόπο πρέπει οι μαθητές να διδαχθούν «Το Οικουμενικό Κράτος του Μεγάλου Αλεξάνδρου» σελ. 108-109)
Ο κ. Φίλης υποστηρίζει οτι οι διδακτικές ώρες που αντιστοιχούν στο μάθημα δεν επιτρέπουν την αναλυτική προσέγγιση όλων των κεφαλαίων, ενώ οι φιλόλογοι αντιδρούν έντονα υπογραμμίζοντας ότι δεν περίμεναν ο κ. Φίλης μετά τους Πόντιους να τα βάλει και με τον Μινωικό Πολιτισμό και με το Μ. Αλέξανδρο. Οι φιλόλογοι κάνουν λόγο για αποδόμηση της ελληνική ιστορίας και προσπάθεια αφελληνισμού της ιστορίας που διδάσκεται στα σχολεία.
H Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων απαντά στον υπ. Παιδείας:
Α) Στον ισχυρισμό του Υπουργείου Παιδείας ότι καλώς διδάσκονται συνοπτικά τα αναφερόμενα αναλυτικώς στην ανωτέρω διαμαρτυρία μας σημαντικά κεφάλαια της αρχαίας ελληνικής ιστορίας στην Α΄ Λυκείου, επειδή τα ίδια θέματα διδάσκονται στην Α΄ Δημοτικού και στην Α΄ Γυμνασίου, η Ε.Ε.Φ. παρατηρεί τα ακόλουθα:
Οι μαθητές της Δ΄ Δημοτικού και της Α΄ Γυμνασίου δεν ευρίσκονται στην κατάλληλη ηλικία, για να κατανοήσουν και αφομοιώσουν σε βάθος τα σπουδαία αυτά κεφάλαια της ιστορίας και του πολιτισμού μας με παγκόσμια σημασία.
Στην Α΄Λυκείου, μεγαλύτεροι στην ηλικία και ωριμότεροι οι μαθητές, αξιοποιώντας και όσες πιθανόν γνώσεις των ιστορικών αυτών γεγονότων έχουν απομείνει στη μνήμη τους, μετά την πάροδο 6 ετών, μπορούν να εμβαθύνουν περισσότερο στην ουσία των ιστορουμένων γεγονότων, να κατανοήσουν καλύτερα τα κίνητρα συμπεριφοράς και δράσεως προσώπων και ομάδων προκειμένου να αντλήσουν πολύτιμα στοιχεία για την καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης.
Από τα γεγονότα αυτά λαμβάνοντας μηνύματα ενότητας, δημοκρατικής συμπεριφοράς, αγάπης για την ελευθερία και διάθεση για δημιουργική δράση μπορούν να γίνουν καλοί πολίτες, ωφέλιμοι στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Εξ άλλου πρέπει να σημειώσουμε ότι οι περισσότεροι μαθητές της Α΄ Λυκείου ακολουθούν στην συνέχεια και άλλες Κατευθύνσεις και όχι μόνον την Θεωρητική και ως εκ τούτου διδάσκονται λιγότερες ώρες το μάθημα της Ιστορίας.
Εάν όμως έχουν διδαχθεί στις προηγούμενες τάξεις ελλιπώς βασικά κεφάλαια της Ιστορίας μας (όπως προβλέπει η γνωστή εγκύκλιος του Υπουργείου), είναι ευνόητον ότι θα υστερούν σε ιστορικές γνώσεις έναντι των υπολοίπων συμμαθητών τους· θα έχουν δηλαδή αδικηθεί από τις αστοχίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Β) Όσον αφορά την διατύπωση του Υπουργείου Παιδείας για «ένα σωματείο, την Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων» θα ήταν χρήσιμο οι αρμόδιοι να πληροφορηθούν τα ακόλουθα:
Η Ε.Ε.Φ. είναι αποκλειστικώς επιστημονικό σωματείο και «δεν μετέχει σε οιανδήποτε κομματική εκδήλωση» (άρθρο 6 του Καταστατικού της).
Είναι η αρχαιότερη φιλολογική εταιρεία της χώρας, η οποία προωθεί και σε διεθνές επίπεδο, ως μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασσικῶν Σπουδών, τις ανθρωπιστικές επιστήμες και τον ελληνικό πολιτισμό σε όλες τις κύριες εκφάνσεις του.
Γι’ αυτόν τον σκοπό οργανώνει συνέδρια και ημερίδες και εκδίδει ανελλιπώς, ανά έτος (από το 1948 έως σήμερα), το επιστημονικό περιοδικό ΠΛΑΤΩΝ.
Σε αυτό φιλοξενούνται πρωτότυπες δημοσιεύσεις από εγκρατείς επιστήμονες της Ελλάδος και του Εξωτερικού αναφορικά με θέματα Ελληνικού πολιτισμού.
Το περιοδικό ΠΛΑΤΩΝ ανταλλάσσεται με περιοδικά και εκδόσεις Πανεπιστημίων, ελληνικών και της αλλοδαπής, και αποστέλλεται στις σημαντικότερες βιβλιοθήκες του κόσμου.
Επίσης από το 2000 και εξής εκδίδει παράλληλα και ομότιτλο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ. Σε αυτό έγκριτοι φιλόλογοι δημοσιεύουν άρθρα διδακτικού και παιδαγωγικού περιεχομένου, τα οποία βοηθούν τον φιλόλογο στο εκπαιδευτικό του έργο.
Συνοπτικά, αυτή είναι η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, όχι οποιοδήποτε σωματείο, όπως ανακριβώς παρουσιάζεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας. Από το Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ.
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου