Πέμπτη 16 Ιουνίου 2016

Ποιος έχει το πρόβλημα;


Όταν το πρόβλημα είναι του παιδιού
Αυτού του είδους τα προβλήματα προκύπτουν όταν κάτι δεν πηγαίνει καλά στη ζωή ενός παιδιού, στα αισθήματα ή τις σχέσεις του με τους άλλους (εκτός από τους γονείς). Δυσκολίες στο σχολείο, στεναχώρια, θυμός και διαμάχες με τα αδέλφια του ή τους συνομηλίκους του είναι ορισμένες από τις περιπτώσεις όπου το πρόβλημα ανήκει στο παιδί. Τα παιδιά χρειάζονται κάποιον που νοιάζεται γι’ αυτά, που τα ακούει και τα νιώθει, ώστε να τα βοηθήσει να αντιλαμβάνονται τα συναισθήματά τους και να αποφασίζουν για τα πιο αποτελεσματικά βήματα που θα οδηγήσουν στην επίλυση των προβλημάτων τους.
Στρατηγικές:
Επικοινωνία
v      Χρησιμοποιείστε την ενεργητική ακρόαση για να ακούτε, αλλά και να νιώθετε το παιδί σας.
v      Χρησιμοποιείστε ανοιχτές ερωτήσεις που ενθαρρύνουν το παιδί να μιλήσει.
v      Αποδεχτείτε όλα τα συναισθήματα, ακόμα και τα αρνητικά, όπως το θυμό.
v      Αναγνωρίστε αυτά τα συναισθήματα.
«Φαίνεται ότι σε στενοχώρησε πολύ αυτό το γεγονός.»
«Σε θύμωσε τόσο πολύ!»
«Νιώθεις πολύ άσχημα όταν κάποιος πληγώνει τα αισθήματά σου.»
§   Δείξτε ότι συμμετέχετε στο πρόβλημα του παιδιού.
«Η επίλυση αυτού του προβλήματος είναι πραγματική πρόκληση.»
«Το να μάθεις ποδήλατο μπορεί να αποδειχτεί πολύ δύσκολο.»
§   Αντί να δίνετε συμβουλές ή να ενεργείτε ΓΙΑ το παιδί, αφήστε καλύτερα το ίδιο το παιδί να αναλάβει την ευθύνη των προβλημάτων του.
«Τι νομίζεις ότι θα σε βοηθούσε να πετύχεις το σκοπό σου;»
«Πώς νομίζεις ότι μπορείς να χειριστείς το πρόβλημα;»

Όταν το πρόβλημα είναι του γονέα
Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο γονέας ζητά από το παιδί να αλλάξει μια συμπεριφορά του είτε πρόκειται για τα σχολικά του καθήκοντα, είτε για την ώρα του ύπνου, την καθαριότητα του δωματίου του κλπ.
Στρατηγικές:
Επικοινωνία
§   Μηνύματα σε πρώτο πρόσωπο
  Κατηγορηματικός τρόπος έκφρασης των αναγκών του γονέα
§   Να είστε άμεσοι, όχι καταστροφικοί
  Αποφύγετε τα «μη» εκφράστε τα αιτήματά σας με θετικό τρόπο αποφύγετε
    την κριτική
Προσέξτε την καλή συμπεριφορά
Ενισχύστε τη συμπεριφορά που σας αρέσει αντί να επικρίνετε αυτή που σας δυσαρεστεί.
Επιλογές και συνέπειες
Δώστε τη δυνατότητα στα παιδιά να πάρουν τις δικές τους αποφάσεις αναλογιζόμενα τις συνέπειες των πράξεών τους.
§               Φυσικές συνέπειες
Αφήστε το παιδί να βιώσει τα φυσικά επακόλουθα των πράξεών του όταν κάνει  κάτι ανάρμοστο.
§   Λογικές συνέπειες
Μέσα από τις πράξεις σας επιτρέψτε στο παιδί να συνδέσει συγκεκριμένες συνέπειες με συγκεκριμένες συμπεριφορές
§   Απομάκρυνση
Απομακρύνετε το παιδί σας από τη θετική ενίσχυση προκειμένου να του δώσετε χρόνο να ηρεμήσει και να σκεφτεί.

Επίλυση προβλημάτων
Πάρτε την πρωτοβουλία να δουλέψετε από κοινού με το παιδί για να επιλύσετε όποιες διαφορές έτσι ώστε να βγουν όλοι κερδισμένοι.

 Πηγή:ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, της Bonnie Miller, Φεβρουάριος 2003,  η έκδοση έγινε από  το Κέντρο UNESCO για τις Γυναίκες και την Ειρήνη στα Βαλκάνια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου