Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013

«Η μαθητική αποτυχία προ των πυλών» Άρθρο του καθηγητή Β. Ντάλη

mathites-620x320_aftodioikisi

Μέχρι πέρυσι ήταν ελάχιστα τα παιδιά που έχαναν τη χρονιά η’ παραπέμπονταν σε επανεξέταση το Σεπτέμβριο. Η συνταγή ήταν απλή. Εξασφάλιζαν ένα βαθμό τετραμήνου μεγαλύτερο από 14 σε κάθε μάθημα και γράφοντας έστω και 2 (!) το Μάιο είχαν μέσο όρο 8. Σε συνδυασμό με άλλα μαθήματα στα οποία παραδοσιακά μπαίνουν πολύ μεγάλοι βαθμοί, ο απαιτούμενος μέσος όρος του 9,5 ειχε επιτευχθεί. Και ζούσαν αυτά καλά κι εμείς καλύτερα !

Αυτό τέλειωσε ! Από φέτος στην Α’ Λυκείου το απολυτήριο αυτής της τάξης διαμορφώνεται διαφορετικά.
Ο μέσος όρος όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων της τάξης πρέπει να είναι 10 κι όχι 9,5.
Απαιτείται μέσος όρος 10 στα διακριτά μαθήματα που αποτελούν τον κλάδο της Γλώσσας ( Αρχαία, Νέα και Λογοτεχνία )
Απαιτείται μέσος όρος 10 στα διακριτά μαθήματα που αποτελούν τον κλάδο των Μαθηματικών (Αλγεβρα και Γεωμετρία )
Απαιτείται μέσος όρος 8 σε κάθε ένα από τα υπόλοιπα μαθήματα της τάξης
Εάν κάποιος από τους προηγούμενους όρους δεν συντρέχει τότε ο μαθητής/τρια παραπέμπεται για επανεξέταση το Σεπτέμβριο.
Μιλάμε τώρα για την, έως πέρυσι, πιο χαλαρή, εξεταστικά, τάξη του Λυκείου στην οποία ακόμη και καλοί μαθητές έκαναν χρήση του μέσου όρου με σκοπό να μην διαβάσουν για τις εξετάσεις του Μαΐου !
 Ε, μήπως έπρεπε επιτέλους αυτή η κατάσταση σήψης να διορθωθεί ; «Είμαι σίγουρος ότι εάν οι μαθητές καταλάβουν πως τα πράγματα θα είναι λίγο πιο ζόρικα στο σχολείο, θα μελετούν λίγο παραπάνω και συνεπώς αυτοί που θα παραπέμπονται θα είναι περίπου το ίδιο ποσοστό. Άλλωστε, από τους καθηγητές εξαρτιόταν πάντα τι βαθμό θα έβγαζαν οι μαθητές. Και δεν είναι καθόλου αντικειμενικοί. Καιρός, λοιπόν, να γίνουν αντικειμενικοί. Και η τράπεζα θεμάτων βοηθάει σε αυτό. Να φροντίζουμε να κάνουμε τους μαθητές καλύτερους, γνωστικά, αλλά και ως ανθρώπους. Και δεν γίνεται καλύτερος ένας μαθητής, όταν καταλαβαίνει πως όσο λίγο και να μελετήσει, θα περάσει.» Λόγια συναδέλφου που ασφυκτιούσε τόσα χρόνια σε αυτήν την παρακμιακή κατάσταση. Ίσως όμως και μόνο θεωρία …
 Τι θα συνέβαινε π.χ. αν ο νόμος για το «νέο» Λύκειο εφαρμοζόταν από την περσινή χρονιά; Πόσοι μαθητές θα προάγονταν και πόσοι θα παραπέμπονταν;
Τρεις καθηγητές σχολείου της Δυτικής Θεσσαλονίκης (Άγγελος Οργιανέλης, Ελένη Μαστοροπούλου και Δημήτρης Αδαμίδης ) έκαναν μια ενδιαφέρουσα μελέτη – προσομοίωση. Εφάρμοσαν το νόμο για το «νέο» Λύκειο στις πραγματικές επιδόσεις (προφορικές – γραπτές) των μαθητών της Α’ Λυκείου του σχολείου τους για το σχολικό έτος 2012-2013. Σύμφωνα με τους πραγματικούς βαθμούς 123 μαθητών της Α” Λυκείου ενός σχολείου της Δυτικής Θεσσαλονίκης, κατά το σχολικό έτος 2012-2013 είχαμε τα εξής αποτελέσματα: Πέρυσι παραπεμφθήκαν 4 μαθητές (ποσοστό 3% ). Εάν είχε εφαρμοσθεί ο νέος νόμος από πέρυσι, θα παραπέμπονταν 36 μαθητές ( ποσοστό 29% ) !
 Και όλα αυτά, με την προϋπόθεση ότι τα θέματα στις εξετάσεις τα βάζουν οι καθηγητές των σχολείων. Το δεδομένο όμως αυτό ανατράπηκε. Το 50% των θεμάτων πλέον θα είναι από «τράπεζα θεμάτων» προερχόμενη από το υπουργείο. Ιδια θέματα για όλα τα σχολεία της Ελλάδας, απλά κάθε σχολείο θα επιλέγει μόνο του (με τροπολογία που πέρασε τελευταία στιγμή) ποιά θα είναι αυτά τα θέματα.
 Κι από εδώ αρχίζουν τα παρατράγουδα. Αρχικά θα αυξηθεί η πίεση μαθητών και γονιών προς τους καθηγητές τους για όλο και μεγαλύτερους βαθμούς ώστε να εξασφαλίζεται από νωρίς η προαγωγή. Έτσι κι αλλιώς η πίεση αυτή θα υπάρχει αφού οι βαθμοί της τάξης υπολογίζονται και για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια από φέτος. Εάν οδηγηθούμε σε κατάσταση γενικευμένων υψηλών βαθμολογιών όπως γίνεται τώρα στη Γ’ Λυκείου τότε το υπουργείο θα έχει κάνει μία τρύπα στο νερό.
Δεν είναι όμως σίγουρο πλέον ότι οι καθηγητές θα «μπορούν» να το κάνουν. Έρχονται αξιολογήσεις … Ποιος θα ρισκάρει στο μέλλον μια εικόνα τάξης με υψηλότατους προφορικούς και απελπιστικά κάτω από τη βάση γραπτούς βαθμούς ; Πόσοι θα «θυσιαστούν» για τους μαθητές τους ; Όταν οργανικές θέσεις κινδυνεύουν και το υπουργείο ψάχνει ευκαιρία για απολύσεις, ποιός θα ρισκάρει ;

Πως θα προσαρμόσουν οι διδάσκοντες το μάθημα ; Στο επίπεδο που ορίζει η τράπεζα θεμάτων κινδυνεύοντας να «χάσουν» όλα εκείνα τα παιδιά που δεν θα μπορέσουν να «ανταποκριθούν» ; Η’ θα προσπαθήσουν να στηρίξουν τα περισσότερα, δυνατόν, παιδιά οδηγώντας τα σε αποτελέσματα χαμηλού μέσου όρου ; Βλέπετε, όλα τα παιδιά δεν φτάνουν στο Λύκειο με τα ίδια εφόδια… Η Ευρωπαϊκή Ένωση πιέζει εδώ και καιρό για δείκτες αξιολόγησης των σχολείων. Κι αν δούμε λίγο μακρύτερα, πολύ θα ήθελε η χρηματοδότηση κάθε σχολείου να είναι αντίστοιχη με τις επιδόσεις των μαθητών του. Ήδη, αυτό δρομολογείται για τα πανεπιστήμια.
 Λέτε να αποφύγουμε μήπως τους εκβιασμούς μαθητών για ιδιαίτερα από λίγους, ελάχιστους έστω καθηγητές τους ; Ανθρωπίνως αδύνατον … Υπάρχει άλλωστε πλούσια εμπειρία από το παρελθόν.
 Το χειρότερο όλων όμως είναι η δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται εκπαιδευτικά οι διδάσκοντες. Κάθε σχολείο είναι διαφορετικό από τα άλλα ως προς τη σύνθεση του μαθητικού του πληθυσμού. Υπάρχουν σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών, σχολεία όπου οι γονείς των παιδιών δεν φείδονται εξωσχολικής βοήθειας προς τα παιδιά τους, σχολεία με μεγάλη ανομοιομορφία μαθητικού πληθυσμού. Στο Γαλάτσι ξέρουμε όλοι ότι υπάρχουν σχολεία με καλό όνομα και σχολεία υποδεέστερα.
 Τα φροντιστήρια έχουν λυμένα τα χέρια τους. Tο να διδάξουν όλα τα θέματα της τράπεζας θεμάτων είναι το ψωμοτύρι τους. Το να μετατρέψουν την Α’ Λυκείου σε τάξη εξεταστικής έντασης ακόμα και επιπέδου Γ΄Λυκείου είναι η δουλειά τους. To να φροντίσουν ώστε όλοι οι μαθητές τους να προάγονται τους είναι εύκολο. Ξέρουν. Μπορούν όμως όλα τα παιδιά να πάνε φροντιστήριο ;
 Είναι προφανές ότι όλο και περισσότερο το σχολείο θα προσαρμόζεται στις εξετάσεις. Τις «εθνικού» χαρακτήρα εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου αλλά και τις πανελλαδικές της Γ’. Μάλλον ευχολόγια θα καταλήξουν οι διακηρύξεις περί «αυτόνομου μορφωτικού χαρακτήρα» του σχολείου. Πώς να παρέχει μόρφωση ένα σχολείο το οποίο καθημερινά επιφορτίζεται όχι να προετοιμάσει το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού αλλά να διαπιστώσει – νομιμοποιήσει την ικανότητα εκείνων που είναι «άξιοι» να φοιτήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ; Στέλνοντας τους υπόλοιπους στη μαθητεία ;

Η υποεκπαίδευση έρχεται, απλά η μαζική σχολική αποτυχία των παιδιών μας θα είναι η πρώτη που θα μας χτυπήσει την πόρτα.
 ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου